החזרים למבוטחי כללית מושלם (עד 40% בהתאם לפוליסה שלך)
|
החזרים למבוטחים פרטית (עפ"י הפוליסה שלך)
למידע וייעוץ מקצועי
כאבי צוואר חזקים
כאבי צוואר חזקים

כאבי צוואר הם תלונה שכיחה מאוד שעשויה לנבוע מסיבות רבות: ישיבה ממושכת, יציבה לקויה, הפעלת עומסי מתיחה חזקים ואף עישון. חשוב להבין כי בין אם מדובר בכאבי צוואר חדים, צוואר תפוס או כאב עמום, זוהי קריאת השכמה לקבלת טיפול!

בשורות הבאות סוקר ד"ר סאם ח'מיס, פיזיותרפיסט המומחה לביומכאניקה קלינית וניתוח תנועה, יחד עם צוות הפיזיותרפיסטים של איימקס את נושא כאבי הצוואר. במהלך הקריאה תקבלו מידע על הסיבות להופעתם של כאבי צוואר, תקבלו טיפים ותרגילים שיסייעו לכם להקל על הכאבים ולמנוע בעיות צוואר נוספות בעתיד ותקבלו הצצה לעבר טיפולי פיזיותרפיה שיכולים לסייע לכם במצבכם.

אנחנו רוצים לומר תודה רבה על הסבלנות, מאחלים לכם קריאה נעימה ומעשירה וכמובן המון בריאות!

כאבי צוואר – למה זה מגיע לי?

ראשית חשוב להבין כי אתם לא לבד – שני שלישים מהאוכלוסייה יסבלו בשלב זה או אחר מכאבים בצוואר. תופעה שכיחה זו עלולה בקלות להפוך לשגרה יומיומית, מטרידה ומדירה שינה מהעיניים. אמנם צרת רבים היא לא מנחמת אך היא רומזת כי מדובר על תופעה הנגרמת גם מאורח החיים שלנו.

האם מה שאני מרגיש הוא אופייני?

התסמינים השכיחים הם כאבים מתגברים בזמן מנחים סטטיים כגון ישיבה ממושכת מול המחשב, רביצה על הספה, התעסקות בסמארטפון, נהיגה ועוד. תסמינים נוספים הם נוקשות מוגברת של שרירי הצוואר, טווחי תנועה צווארים מוגבלים (מה שמכונה 'צוואר תפוס'), ובחלק מהמקרים אף הקרנת כאב לאזור הראש, השכמות והכתפיים.

חשוב להבין כי כאבי צוואר אינם נגרמים יש מאין, אלא קיימות סיבות מקדימות. הבנה של הסיבות, הימנעות ממנחים מסוימים וביצוע תרגילים יכולים להטיב מאוד עם מצבכם. אז שנתחיל בהבנת הסיבות?

סיבות נפוצות לכאבי צוואר חזקים, ואיך להימנע מהם בעתיד?

יציבה לקויה

יוצא לכם להקליד במחשב ולרכון קדימה במבט על המקלדת או על הצג? על זה בדיוק אנחנו מדברים. כאשר רוכנים עם הראש קדימה, שומטים כתפיים והגב העליון נותר כפוף, מופעלים עומסים גדולים על הצוואר, היוצרים מעין צורת C בעמוד השדרה הצווארי.

כיצד נמנעים?

כמובן יציבה נכונה בה קודקוד הראש, חוליות הצוואר והגו העליון נמצאים כולם בקו אנכי אחד לאגן ולקרקע, מסובך?
דמיינו עיפרון הנלחץ בין השכמות שלכם – זה יסייע לכם בהשגת יציבה ראויה ונכונה שתמנע כאבים.

עומס מצטבר

המאה ה-21, בה יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם מול מחשב, מציבה אתגרים חדשים לגוף האדם, שנאלץ לשבת שעות ארוכות מול מחשב בחוסר תנועה, ובכך ליצור עומס יתר על שרירי הצוואר ועומס מצטבר על הדיסק הבין חולייתי הצווארי. כמו כן, קיימות עמדות עבודה רבות שאינן ארגונומיות ואינן מותאמות למבנה גוף האדם.

כיצד נמנעים?
יצירת סביבת עבודה ארגונומית עם כיסא המספק תמיכה בעמוד השדרה, כולל בקשת הגב בעמוד השדרה המותני (אפשר להציב גליל או מגבת מגולגלת), הצבת חלקו העליון של מסך המחשב בגובה העיניים והימנעות מישיבה העולה על 15 דקות רצופות (עשו לכם מנהג קבוע – קומו ובצעו הקשתה אחורית של הגב למשך שלוש שניות כאשר הידיים מונחות על אחורי האגן).

כמו כן, רצוי להתייעץ עם פיזיותרפיסט לקבלת המלצות נוספות לשיפור סביבת העבודה ולהתאמת תרגילים להפחתת עומסים ולהקלה על כאבים.

בנוסף, תוכלו לקרוא ולאמץ תרגילים למניעת כאבי גב תחתון – לחצו כאן

עישון סיגריות

כאבי צוואר כרוניים יכולים להיגרם כתוצאה מתהליך ניווני של הדיסקים הבין חולייתיים, וכמו שניחשתם- עישון הוא אחד הגורמים לכך. כיצד זה נגרם? העישון גורם לחסימה והיצרות של כלי דם, ובשל זאת להפחתת רמת החמצן המגיעה גם לרקמות עמוד השדרה. עקב כך מואצים תהליכים ניווניים, תהליכים שיקומיים טבעיים נפגעים, ונותרים עם הגבלה משמעותית בתנועה.

כיצד נמנעים?

שאלת מיליון הדולר, או פשוט זריקת חפיסת הסיגריות לפח. לצערנו, פיזיותרפיה עדיין איננה נמצאה יעילה להפסקת עישון, אך ספורט יכול להוות תחליף מצוין ולסייע בתהליך הגמילה. אז במקום שאיפה מהסיגריה, קחו שאיפה מהחיים וממה שיש להם להציע כאשר אתם בריאים, יציבים ואיתנים.

שימוש מוגבר בטלפון החכם

הוא חכם מאוד אך לא פותר לכם את בעיות הצוואר הכרוכות בשימוש ההולך וגובר בו. עומסי המתיחה העצומים המופעלים על שרירי הצוואר כאשר אתם שולחים הודעה בוואטסאפ, עונים למייל או נהנים ממשחק מרתק נותנים אותותיהם לאורך זמן. בפעם הבאה שאתם לוקחים את הטלפון הנייד בידכם, דמיינו כדור באולינג במשקל של 5-6 ק"ג (זהו משקל ראשכם) המונח על מקל, והאחרון מנסה לשמור עליו כאשר הוא מתגלגל לפנים…לא פשוט אהה? אז עשו חסד עם גופכם והפיגו מהעומסים אשר אתם מטילים עליו.

כיצד נמנעים?

רגע לפני שאתם עוזבים את הסמארטפון וחוזרים להשתמש בטלפון חוגה, כדאי שפשוט תפחיתו מהזמן שאתם מבלים מול המסך. אם העצה לא עולה בקנה אחד עם המציאות שלכם, אז השתדלו לאחוז בנייד כאשר הוא בגובה העיניים והצוואר נותר במנח ניטרלי. יתרה מכך, בצעו תרגילי מתיחות לצוואר על בסיס יומי.

כאבי צוואר - סיבות
תנוחות שונות בעת השינה

זמן השינה הוא ללא ספק אחד הגורמים המרכזיים לבעיות צוואר וכאבים חוזרים ונשנים. שעות שינה רבות יחד עם מנחים לא שגרתיים המתקבעים לאורך זמן עלולים לגרום לכאבי צוואר שימשיכו להכריז כי הם קיימים גם למחרת. גם מספר רב של כריות או כרית חדשה (קשה מדי או רכה מדי) עלולים להוביל לכאב דומה. חשוב לדעת כי דווקא זמן שינה ארוך באותה תנוחה הוא גורם סיכון, ומצבים של שינה לאחר שתיית אלכוהול או ימים בהם ביליתם זמן רב במיטה (נפוץ מאוד במועדי צום) וגרמתם לתשישות הגוף – הם אלה המסכנים אתכם יותר מכל.

כיצד נמנעים?
אז על אלכוהול לא נרחיב, שלא נשמע כמו ההורים שאוסרים על ילדיהם לשתות או לעשן. אך כן נמליץ על מזרן קשיח, כרית ארגונומית המאפשרת מנח צווארי תקין כאשר הוא המשכי לעמוד השדרה וניטרלי ככל הניתן. יתרה מכך, נסו להימנע משינה ארוכה מדי והקפידו על 7-9 שעות שינה לכל היותר.

טיפול בכאבי צוואר

הקלה ביתית

1. קירור של הרקמה המעורבת רק כאשר מדובר בכאב אקוטי – על מנת להפחית תהליכים דלקתיים, רצוי לקרר את האזור. ניתן לעשות זאת באמצעות שקית קרח (או שקית "סנפרוסט" עטופה במגבת). את הפעולה יש לבצע פעמיים עד שלוש ביום למשך 10-15 דקות בכל פעם.

2. תרגילים גופניים – כאשר הכאבים שוככים והמצב אינו אקוטי, ניתן לבצע מתיחות ותרגילים שונים. הטיה, כיפוף וסיבוב הצוואר יחד עם תנועות כתפיים יכולים להקל ולמנוע את חזרת הכאבים. את התרגילים יש לבצע לאחר חימום של המקום (כרית חמה, מקלחת וכדומה), ולבצע כל מתיחה למשך 30 שניות.

רצוי מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט לקבלת הרפרטואר המלא של התרגילים, ועל מנת לוודא כי אתם עושים זאת נכון ובהתאם למצבכם.
טיפול כאבי צוואר
ניסיתי להימנע, ניסיתי לעזור לעצמי, אך ללא הצלחה. מה עושים כעת?
כמובן שאם מדובר בחבלה חמורה (תאונת דרכים, נפילה וכדומה) יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול מידי בחדר מיון ולהיבדק על ידי אורתופד.

כאבים בצוואר הם לא גזרה משמים – טיפולי פיזיותרפיה לצוואר

אם מדובר על כאבים בצוואר שלא הופיעו להם עקב פציעה חמורה, אך למרות זאת הם לא עוזבים אתכם ואין הקלה משמעותית, אז כנראה שהגיע הזמן לפנות לפיזיותרפיסט המנוסה בטיפולי עמוד שדרה צווארי.

 

דגלים אדומים שצריכים לזרז אתכם לגשת לקבלת טיפול הם: כאבי צוואר מקרינים לראש, כאב המתפשט לאזור הידיים, חוסר תחושה, חולשה ונימולים. פיזיותרפיסט לבעיות צוואר יסייע באבחון מקיף וגילוי הגורמים שמובילים להופעת הכאב. יתר על כן, יתאים טיפול להקלה ומניעת הכאבים וייתן תרגילים שיקלו על התסמינים וימנעו בעיות עתידיות.
תרגול של מנח הצוואר והשכמות

לסיכום,

אתם לא היחידים שסובלים מהופעת כאבי צוואר, וכנראה שגם לא האחרונים. יציבה לקויה, מתח שרירי וצווארי, והאתגרים הטכנולוגיים שמזמן העידן הנוכחי לא עושים חסד עם הצוואר ועלולים לגרום להופעתם של כאבי צוואר חזקים.

שמירה על יציבה נכונה, סביבה ארגונומית בשגרה ובשינה וחיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה יסייעו בהקלה על הכאבים ובמניעת כאב נוסף.

טיפולי פיזיותרפיה מסייעים במניעת כאבי צוואר ומספקים הדרכה לאורך חיים נכון, אך במידה וכבר הופיעו תסמינים, יתמקדו הטיפולים בהקלה על הכאב ובמניעת נזק עתידי.


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


תפריט נגישות

מחירון טיפולים
  • טיפול פיזיותרפיה פרטני – 300 ש"ח
  • פגישת ייעוץ עם ד״ר סאם ח׳מיס – 480 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה עם דו"ח – 1,600 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה כולל פגישת הסבר לאחר כשלושה שבועות – ללא דו"ח – 1,150 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים – 2,900 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים לילדים – משתנה לפי מידת כף הרגל והאבחנה – 1,200-2,900 ש"ח
האם אנחנו עובדים עם הקופות או ביטוחים פרטיים?

איימקס היא קליניקה פרטית ואין לנו הסדר עם קופות החולים.

חברי כללית מושלם יכולים לקבל החזר של עד 94 ₪ לטיפול בכפוף לפוליסה.

בנוסף, מבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים יכולים לבקש החזרים של עד כ-80% מעלות הטיפול, בהתאם לפוליסה שלהם.

שעות הפעילות
  • יום ראשון 8:00-19:00
  • יום שני 13:00-22:00
  • יום שלישי סגור
  • יום רביעי 12:00-20:30
  • יום חמישי 13:00-22:00
  • יום שישי 8:00-14:00
  • יום שבת סגור
אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם